Followers

Monday, June 27, 2011

Mood me.. :(

Hari rie rase cam moody jer...
makan x lalu...
sian plak bb kat dlm perot...
tp,
me ni kalu hati x ok...
perot pun sama akan x ok...
tension2.....
Semalam masa nk pergi rumah mak...dalam kete....sunyi sepi jer......
tp me bukak radio....
kuar lagu ni...


Dari lena AF9...
rase sebak jer...
huhuuhuuu...

.
.
.
.
.
.
.

sebenarnyer....rase nak pergi 1 tempat yg sunyi...
tempat yg dulu selalu pergi dengan buah hati...
memandangkan diri x sihat..
x pela..me layan semua keinginan dalam tido jela...
bile jaga...me pun x penat...
ye kan...
erm...
:(


Mood : saye sedih pasal benda yg tak penting... benda tu x penting.....

Thursday, June 9, 2011

Dating Wit huby,.....


Semalam me p JJ....
heheee...
ni muke puas bli seluar sampai 3 helai n beli suar kecik skali....
hahaaa...
oppsss....kurang sopan yerk... ;p
mula tgk tiket wayang...
bujet leh tgk wayang...
huahuaa...
full...full....full..
x pelah...next taim jer......
:'(
huahuaaa...
.
..
.
lupakan jer bab wayang,...
tgk ni...
hihii....
me makin kembang x??
;p


hahaa...... wit my love....
sanggup tunggu bini dia posing2 tgk barang....byk yg x berkenan...
lol!!
taim nk g tu..
byk jer list...
tgk kasut pun x cantik2...
hahaha....
adekah???
no komen....


hahaa...... pucat c muke me... ;(


ni tiket parking...


nasib toilet jj still free.....
;p


n then....pusing2 cari makan...
mula dah lalu medan gopeng...nk makan char koey teaw...
hurmmm...
x der....
peh tu dah sampai pekan razaki...
patah balik...
sal abg nk mamam capati....
me???
nak air....nak air jerk.... 
;p
.
.
.
x caye.. 
tgk ni...
.
.
.
.


1st > order carrot suam dgn ayor suam...
huh!! x cukup....
nak lagi....
;p
kali ni ayor epal suam...
bujet x nak ayor muroh....
.
.
.
ni me makan roti canai planta + gula...
cedap...
manis jer....
macam me...
kan..kan...... :)


ni En. Suami mamam capati...


oyea....ayor epal suam dah sampe.....
.
.
.
..
..
.


t
g
k
.
.
.
.


abiz jugak....
me memang dahaga sangat2 tau...
;p

balik....perot kembong ayor....
hahaaa...





My Fren........


Bulan ni ramai yg melangsungkan perkahwinan dan pertunangan.....
antara yang saye tahu....
.
.
.
.
.
.
Hasmah a.k.a Keroppi cakcibo
Vs
Shahrul Akram a.k.a Cakcibo terbang....


cun kan....
.
.
.
.


Tahniah yer....sowie sgt x dapat hadir.....
Puan Hasmah ni siap mesej kat 2 no lagi......
tq sgt2 jemput.....tp memang x dpt hadir...
paper pun...semoga bahgia hingga akhir hayat yer.....
sayang hasmah sal dia ni mase me tunang n kawen dia datang..
tp tetap dgn org yg sama...
jodoh anda memang kuat :)

~*~*~


Yg ni plak Fatimah a.k.a Fatin....

Hasmah dgn Fatin ni member me mase kat SMK Temenggong Kati dulu...
kitorang kawan dari tingkatan 1 - 3,..
sal lepas form 3....me kene pindah Ipoh....
huahuaaaa.......


Yg ni pun saya x dapat pegi....
cedey2..... :(

paper pun....tahniah fatin.....
semoga bahgia :)

~*~*~

Yang ni majlis pertunangan dak mila....
Ni junior me kat SMK Temenggong KAti baye adik me Iwan....

tahniah mila......
cantik bangat....
sweet pink... :)


cantik kek n cupcakes....
akak cuik gambar yer.... ;p
.
.
.
.
.
.

N ni illi hizbull.....
kawan mase kat SMK Rapat Setia.....
ni pun pasan pasal ader member lain komen kat wall......
lain tgk illi.....


cun sey....
nanti kawen jgn lupe jemput ok....
jaga perhubungan sampai ke jinjang pelamin...
simpan duit banyak2....
;p
yg dah selamat berumahtangga.....
jage elok2....
kome sti rasa bahgia jer bile dah kawen tau....
syok sal semua dah boleh kongsi dgn suami..... :)
n cepat2 timang baby ok......
hihiiii.....


 PS : Jangan mare yer..me amik pict kome kat FB masing2...
hihihii......





Tuesday, June 7, 2011

Pendarahan Semasa Hamil


Pendarahan Semasa Hamil


Banyak sebab kenapa wanita mengalami pendarahan faraj semasa hamil. Ia mungkin pendarahan ringan pada awal trimester pertama kemudian pendarahan tersebut berhenti dengan sendirinya, tetapi ada juga wanita yang mengalami pendarahan sekali sekala sahaja. Ada juga yang mengalami pendarahan teruk dan mengejut.
Sebab-sebab utama berlaku pendarahan:
  1. Pendarahan Implantasi

    Dianggarkan 25% daripada wanita mengalami pendarahan semasa trimester pertama. Salah satu sebab pendarahan ini ialah pendarahan implantasi.

    Apa itu pendarahan implantasi? 
    Pendarahan implantasi selalunya tidak sebanyak darah haid dan kebanyakkannya berwarna coklat atau merah jambu. Ia berlaku apabila telur yang sudahpun bersenyawa dengan sperma bergerak kerahim dan cuba membenamkan dirinya kedalam dinding rahim. Proses ini dinamakan implantasi.

    Pendarahan berlaku semasa proses implantasi ini. Yang membezakannya dengan darah haid ialah, jumlah darah yang keluar adalah sedikit dan terhad pada 1-3 hari sahaja.

    Bilakan implantasi selalu terjadi? 
    Ia selalunya berlaku 5-12 hari dari tarikh ovulasi, masa yang sama, anda sepatutnya datang haid.
  2. Keguguran

    Pendarahan semasa awal hamil tidak semestinya anda akan gugur kerana 50% daripada wanita hamil yang mengalami pendarahan tidak mengalami keguguran. Keguguran boleh berlaku pada bila-bila masa pada 12 minggu pertama dan berlaku pada 15-20% kehamilan. Sekiranya anda merasa yang terdapat tisu seperti daging keluar dari faraj, bawa tisu tersebut ke klinik supaya doktor boleh memeriksanya. Kebanyakkan keguguran tidak dapat dielakkan. Ia adalah cara badan untuk mencegah daripada mengandung janin yang tidak normal. Keguguran tiada kaitan dengan cara hidup yang aktif dan tiada bukti yang senaman atau seks boleh menyebabkan keguguran.
  3. Hamil di luar rahim (Ectopic Pregnancy)

    Sebab lain yang boleh menyebabkan pendarahan ialah kehamilan diluar rahim. Sekiranya ia berlaku pada salur fallopian, ia mungkin akan pecah dan boleh membahayakan nyawa. Ini berlaku pada 1 dalam 60 kehamilan
  4. Kandungan Anggur

    Sebab lain yang boleh menyebabkan pendarahaan ialah mengandung anggur. Ia disebabkan oleh ketumbuhan tisu tidak normal hasil dari persenyawan yang membesar dengan cepat didalam rahim. Tiada janin didalam kehamilan ini.
  5. Ketumbuhan pada pangkal Rahim

    Kanser pangkal rahim atau polip juga boleh menyebabkan pendarahan. Pemeriksaan faraj akan dapat memberikan diagnosa pada masalah ini.
  6. Placental Abruption

    Uri mungkin akan merekah dari dinding rahim sebelum atau semasa bersalin. Ia boleh akan menyebabkan pendarahan. Cuma 1% wanita hamil yang mengalami placenta abruption ini. Selalunya ia berlaku pada lewat kehamilan dan beserta dengan dengan kesakitan pada perut.
  7. Placenta Previa atau uri di kedudukan bawah

    Apabila uri berada pada kedudukan bawah, Ia mungkin akan menutupi sebahagian dari lubang pangkal rahim atau sepenuhnya dan ini dinamakan placenta preavia. PP adalah sangat serius dan memerlukan rawatan segera sekinya berlaku pendarahan
  8. Tanda Bersalin

    Pada lewat kehamilan, pendarahan dari faraj adalah salah satu tanda sudah sampai saat bersalin. Ia terjadi apabila mukus pluk yang menutupi pintu rahim terjatuh disebabkan oleh kontaksi rahim menyebabkan darah dan lendir keluar dari serviks. Ia dipanggil show. Ia adalah sangat kerap terjadi semasa kelahiran bermula.

Untuk tatapan saye dan semua...
share yer :)




Alahan Semasa Mengandung..



Alahan Semasa Mengandung

Alahan semasa mengandung sering dikaitkan dengan muntah-muntah, pening kepala dan perut berasa sebu dan tidak selesa. Keadaan ini biasa berlaku apabila anda baru bangun dari tidur dengan mengalami sedikit pening dan muntah, namun ada juga yang akan mengalaminya sepanjang hari. Keterukan alahan bergantung kepada individu dan ada juga wanita yang bernasib baik yang tiada alahan langsung.


Punca alahan
Punca sebenar alahan sebenarnya masih kurang jelas. Kebanyakan penyelidik percaya yang alahan wanita mengandung disebabkan oleh perubahan fizikal dan hormon pada badan. Ada juga pendapat yang mengatakan alahan mungkin disebabkan oleh ketidak seimbangan paras gula dalam darah.



Bila alahan berlaku?
Kebiasaannya, wanita mengandung akan mengalami alahan dalam trimester pertama. Apabila usia kandungan mencecah trimester kedua, alahan akan beransur-ansur hilang. Walau bagaimana pun, ada sesetengah individu akan mengalami alahan yang berlanjutan sehingga bersalin.

Kebanyakan wanita yang mengalami alahan semasa mengandung akan sedikit sebanyak merasai kesannya pada rutin seharian. Ada yang terpaksa menukar perancangan harian untuk menyesuaikan diri dengan keadaan ini, malah ada yang terpaksa bercuti dari kerja kerana alahan yang terlalu teruk.


Kesan alahan terhadap kesihatan
Secara amnya, alahan dalam jangka masa pendek tidak akan menjejaskan kesihatan ibu dan bayi. Jika alahan anda terlalu teruk sehingga apa yang dimakan akan dimuntahkan kembali, bayi berkemungkinan akan kekurangan nutrisi untuk perkembangannya dan kesihatan ibu akan terjejas. Tambahan lagi, ibu akan mengalami dehidrasi (kekurangan air dalam badan). Simptom dehidrasi ialah pening-pening, dahaga dan air kencing sedikit daripada biasa. Jika anda mengalami simptom-simptom ini, anda memerlukan rawatan dengan segera. Ibu yang mengalami dehidrasi biasanya akan diberi cecair dan suplemen tambahan melalui drip.



Cara mengatasi alahan
Makanan
  • Apabila anda sedar di waktu pagi, makan kraker atau biskut dan rehat selama 15 minit, kemudian barulah bangun.
  • Bangun perlahan-lahan dan jangan terus baring selepas makan.
  • Kerap makan snek atau hidangan dalam kuantiti yang kecil supaya perut tidak kosong (contoh: setiap 2 jam) walau pun anda tidak lapar.
  • Makan apa sahaja yang anda mahu tapi elakkan mengambil makanan pedas, berlemak dan bergoreng.
  • Jika anda tidak tahan dengan bau yang kuat ketika memasak, buka tingkap dan kipas. Lebih baik jika orang lain yang memasak.
  • Makan makanan yang sudah sejuk berbanding makanan panas kerana makanan yang sudah sejuk kurang baunya.
  • Hidu bau limau nipis, limau kasturi atau halia boleh meredakan perut yang berasa sebu atau tidak selesa.
  • Elakkan mengambil kafein dan merokok.
Minuman
  • Minum air dengan kerap sehingga 12 cawan sehari.
  • Elakkan minum semasa makan serta sebaik sahaja sebelum dan selepas makan.
  • Pengambilan air halia boleh mengurangkan rasa mual.
Rutin harian
  • Berehat secukupnya kerana alahan akan bertambah buruk apabila kepenatan. Tidur sekejap di siang hari kerana biasanya pada trimester pertama, wanita mengandung kerap berasa letih dan mengantuk.
  • Dapatkan bantuan untuk mengemas rumah dan menjaga anak yang lain. Pastikan anda peruntukkan masa untuk berehat.
  • Bersiar-siar dan lakukan senaman ringan di luar rumah untuk dapatkan udara segar. Buka tingkap rumah untuk pengudaraan yang baik dalam rumah.
  • Elakkan tempat panas kerana kebiasaannya alahan akan bertambah teruk.
  • Jika pengambilan vitamin mengandung anda menyebabkan alahan bertambah teruk, minta nasihat doktor.
  • Bergerak perlahan-lahan dan elakkan pergerakan pantas.
  • Jangan gosok gigi sebaik sahaja lepas makan kerana ini boleh menyebabkan rasa mual.
  • Dapatkan sokongan daripada orang yang rapat (contoh: suami, ibu bapa, rakan)
Bila anda perlu dapatkan nasihat doktor?
  • Cadangan di atas tidak memberikan kesan.
  • Anda muntah lebih dari 3-4 kali sehari dan sebaik sahaja makan, anda muntah.
  • Berat badan anda menurun dengan banyak.
  • Muntah anda mengandungi darah atau berwarna hitam pekat.
  • Anda mengalami simptom-simptom dehidrasi.
  • Anda risau dengan keadaan anda atau merasakan perubahan serius pada kesihatan anda.
untuk tatapan saye n semua...
share yer :)






Wedding..


G wedding kat manjung......
27 - 29 Mei 2011.....


Ni muka Setelah sampai ker rumah pengantin....
Rumah Cik Mie n Cik imah Family...
Sepatotnyer saye x leh pegi...
sal br pas bleeding...
n doc soh duk umah tido jer...
huhuu...
tp saye nk g jugak....
mana leh tinggai....
betoi dak....
terpaksa lar En. Suami bawak kete 50 km/j dari ipoh to manjung....
huhuuu...


Ni pelamin dia....
tantik x???


Ni My Hero....
Ni petang 28 Mei 2011..
kendurinyer 29 Mei 2011....
so sayer tolong yg mana mampu je.....
asalkan yg x byk gerak2.....
rase kurang selesa jer....saya tido......
zzzzz..... 
:)

tp 
saye terlepas satu kejadian....
kereta adik ipar sayer kemek sal kene rempuhan meja dan kerusi makan pengantin...
saye tido tengahari tu....
En. Suami yg cerita...
ade sebuah kete rempuh khemah...tp yg dia langgar meja n kerusi makan pengantin...
semua terpelanting....
sebahagian kerusi n meja kene kete dia...
huhuuuuu
tragis betui...
nasib x der org..
kalu x...naye jer....
dah tu...
dia nk lari plak...
tp En. Suami n Pak cik dia kejor ler...
dapat....
upernyer pompuan....
terpengaruh syabu deme kate...
truk gak....
sal petang tu semua ker balai buat repot gak...
sal kesalahan pompuan tu macam x der paper...
tp berbalik pada kami plak...
salnyer barang pompuan tu hilang...kes pukul dia lar...
bukan per...takot ti polis tu dpt repot dr satu pihak je....
kang deme nk lepas tgn...
kite plak kene...
ye dak....
.....
ok yg tu dah setel..
kete pun dah hantar ketok...
hikhik.....

~*~*~*~*~

Sambung sal kawen plak....


Ni lar pengantin....
Nizam N wana.....


Hepy Family.... :)
saye dan En. Suami x der...
kitorg kat Homestay.....
saye tgh zzzzz.....
;p


Ni Dapat Makan Cendoi....
yummy2.....
lepas bgn tido......
nk mamam cendoi....
tgh2 panas ni...
cedap betui.....
ckit pun x pe.....
hihihiii.....


taim ni semua dah relaks....
paneh lar katekan....
lepak kat ruang tamu homestay ler...pe lagi....
tp sebelum tu....saye dah zzzzz jap 1 jam....
aser x larat sgt......
hihihihii....

hahaa...ni saye..opss.....tengah makan.....kuikui...buat kali ke 2... tet!!


haaa...tgk...tgn tu minum ayor ais....
hihihiii....
suh En. Suami amik ayor suam....
tgk dia henti kat ne... 
.
.
.
.
.
.

tempat karoke...
hahaaa...
bini dia bedal ayor ais....
kuikui...
skit jer....x byk.... ;p


ni anak dara2......
tgh tunggu giliran nak nyanyi....
heheeee.....








Saturday, June 4, 2011

Rindu Serindu - rindunyer lah.....hihiii

Salam....
Rindu sgt2 kat blog ni.......dah lama x update....nasib x bersawang....hihiii....
biler xcited nk share macam2 story....boleh plak laptop dgn memory card camera tinggai kat Sekolah..
bagus sgt....
dah bosan tahap aper dah seminggu duk kat umah ni haa MC...
kalu ader laptop sendiri senang skit...sal semua pict ader kat citu....
huhuuu
ni kene lepas geram jer dulu.....
sebenarnyer ader 2 story untuk kali ni...
yg sad ker yg gud....???
yg gud dulu yea...
ok...
citer dia cam ni..
ce cite....ce citer......hihii..





saya akan jd mama......



tp....
yg sadnyer.....


br usia 7 minggu....
saya dah bleeding...
jd saya kene rest.....
risau sgt.....
huhuu......


nasib ader En. Suami yg baik hati....
selalu tolong saye.......
huhuuu...
hari ni cukup 2 bulan......
alhamdulillah...
wat masa ni ok lg.....
cuma bese lar..makan dah x brp nk lalu...
yg lalu cuma spaghetti......
hihiii..nasib td b4 mak pegi pineng sempat hantor speghetti kat anak dia ni....
hahaaa...
lahap betui.....
hihiii...


jd saye duk kat umah jer lar....tgk dinding.....nak tgk laptop abg ni pun kejap jer...
kalu ngadap....saye penin....
sampai termuntah2...hahaa...
ni lar taim yg br saya tau...macam mana kalu juruteknik komputer dah x lalu ngadap pc biler mengandung.....
hari ni cam ok skit.....
jd,... isnin ni insyallah boleh stat keje....
kompom bertimbun....
huhuu..
x pe budak sekolah cuti lagi...
boleh ler saye buat slow2....
betui x....
hihiii

paper pun...
please doakan anak kami selamat....
bahgia sangat masa tgk dia kat skrin masa doc scan...
tp doc kate...kalu x jaga ni.....boleh gugur....
sal dah nk lekang sangat....
masa tu nk leleh jer airmate....
huhuuu....

kalu ikut nurse mase buat buku...
due dia 17 jan 2012...
saye kawen 21 jan 2011...
saye lahir 21 jan 1987...
agak2..baby nak kuar 21 jan jugak ker.....
hiihiiii...


kalu saper ader petua ker pantang larang ker...leh ler share.... :)

churp churp

Meh tgk ni gak... ^__^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

My Son...

Lilypie Second Birthday tickers